المسلم حظه من الباك الإسلامي و أنا فسدت ال "ب"‏

نكتة

Posted in Uncategorized by wwgeorge on ديسمبر 5, 2009
نكتة
بيسألوا احد المسئولين ايه رأيك مش صعبة ان مسيحى يتولى الحكم قال لهم ولا حتى المسلم
 

 

  مسلسل : 47   /   الراسل : ابراهيم   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الجمعة , 4 – 12 – 2009 الساعة : 12:42 صباحاً


العدل
ازاالحاكم عادلافيحكم الجميع كابناء وطنل لافرق بين اى ديانة ولاطبقة لان العدل اساس الملك او الحكم
 

 

  مسلسل : 46   /   الراسل : أيمن   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 9:31 مساءً


هل نعود لعصور الظلام بعد نور الإسلام
أوروبا خرجت من عصورها الوسطى المظلمة بعد تنحية البابا من الحكم

الديانة النصرانية مجرد روحانيات بين الفرد وربه فقط لا شأن لها بنظام الحكم ولا توجد بها شريعة مثل شريعة الإسلام

يعني بالبلدي مفيش قوانين, اللي يقول عليه البابا هو اللي يمشي اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ

إذن الرئيس النصراني سيحول مصر إلى دولة ثيوقراطية متخلفة إلا إذا إدعى العلمانية وحينئذ يفترض أنه لا يوجد فرق بينه وبين الحكومة الحالية
إذن لا معنى بأن يكون الرئيس نصراني بدلا من مسلم ولو بالاسم إلا إذا كانت خطوة خبيثة للعودة بمصر إلى حكم الباباوات واستبداد الامبراطورية البيزنطية التي هرب منها أقباط مصر إلى نور الإسلام

نحن قوم ابتعثنا الله لنخرج العباد من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد، ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام، ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة

 

 

  مسلسل : 45   /   الراسل : عابر سبيل   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 5:56 مساءً


على اساس ان اللي ماسكها مسلم !!!
لا تعليق

والحدق يفهم

 

 

  مسلسل : 44   /   الراسل : شيماء   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 5:12 مساءً


ياريت طريقة الحوار تبقى أرقى من كدة يا (أصيل) أنت و إحنا إن شاء الله ها نشبع بيها و هترجع أحسن من ال
بصوا أنا مش شايفة أن المنصب ده يعنى ولا حاجةكويسة لأن البلد خربانة من غير حاجة بس صدقونى هى لن ينصلح حالها وحالنا كلنا مسلمين و مسيحين إلا إذا طبقت الشريعة الإسلامية بجد، مش الكوسة بتاعة الأيام دى والدليل أن المسيحين هم من أستنجدوا بعمر بن العاص ولم يفكروا فى الوصول إلى الحكم لأنهم كانوا مرتحين لان الدين كان يطبق بجد…..بس برده مش هيحكمها أقباط مسيحين
 

 

  مسلسل : 43   /   الراسل : شيماء   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 5:0 مساءً


ياريتطريقة الحوار تبقى أرقى من كدة يا (أصيل) أنت
بصوا أنا مش شايفة أن المنصب ده يعنى ولا حاجةكويسة لأن البلد خربانة من غير حاجة بس صدقونى هى لن ينصلح حالها وحالنا كلنا مسلمين و مسيحين إلا إذا طبقت الشريعة الإسلامية بجد، مش الكوسة بتاعة الأيام دى والدليل أن المسيحين هم من أستنجدوا بعمر بن العاص ولم يفكروا فى الوصول إلى الحكم لأنهم كانوا مرتحين لان الدين كان يطبق بجد
 

 

  مسلسل : 42   /   الراسل : ممدوح نخلة    /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 9:13 صباحاً


من حق القطبي
انا اري انه من حق القبطي ان يحكم مصر فهي كان يحكمها الاقباط سابقاوان ترشح الان فالشعب هو الذي سيختار الافضل حسب البرنامج الانتخابي
 

 

  مسلسل : 41   /   الراسل : عاشق تراب مصر   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 9:7 صباحاً


مصر للكل
والله انا شايف ان الفرق مش كبير لان دا او دا لا يطبق الشريعة الاسلامية فى حكمة و بالتالى هى كدا او كدا خربانة ومع ذلك انا لن ارشح مسيحى للمنصب
 

 

  مسلسل : 40   /   الراسل : مصري    /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 3:11 صباحاً


اي حد مصري
بصراحة الموضوع ده سابق لأوانه بس انا رأيي أي شخصية قادرة على قيادة مصر انا اول واحد هكون معاه المهم عندي يكون مصري ولا يهمني الديانة سواء مسلم مسيحي يهودي
 

 

  مسلسل : 39   /   الراسل : مصرى ابا عن 7000 جد   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الخميس , 3 – 12 – 2009 الساعة : 2:4 صباحاً


مسلم بالاوراق
ماهو الموضوع ان اللى هيحكم مصر اصله قبطى وبعد مايتولى مقاليد الحكم هيبقى مسلم قبطى
 

 

  مسلسل : 38   /   الراسل : ممدوح قداس   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 9:39 مساءً


الترشيح للمسلمين و للمسحيين
الانتخابات النقابيه او مجلس الشعب ليس للمسيحين وانما يكتفوا بتعيين بعضهم اعضاء فى مجلس الشعب
 

 

  مسلسل : 37   /   الراسل : ابن النيل   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 8:44 مساءً


لا يحك جلدك
فعلا لا يحك جلدك الا اظفرك كما يقول المثل
بصراحه انا عندي بصيص من الامل ولو كان ضعيفا ولكن قد يكبر مع الوقت ان نري تداول للسلطه بمعناه الحقيقي لأنه لا بد من شروق بعد الليل وان طال لكن العجيب ان يكون اصحاب العلالي مش فاهمين كده
وطبعا من يمت لهم بصله ويقرأ كلامي سيقول عني اما مأجور او اخوان وأنا والله لست مأجور ولا اخواني وليس لي علاقه بأي حزب سياسي من قريب او بعيد بل وأعتبر كل الاحزاب السياسيه الموجودي علي الساحه مجرد اشياء لزوم الديكور الاستهبالي السياسي ووجودها ذي عدمه
 

 

  مسلسل : 36   /   الراسل : ناهد فؤاد    /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 3:43 مساءً


فيها ايه
ممكن اقول حاجه مختلفه شويه انا ارى انه يتم ترشيح مسيحى ويتم انتخابه من كل الاخوه المسيحيين وده حقه بس هل تعتقد انه لووصل للحكم حيعرف يحكم زى الاخوه المسلمين عندهم بعض القواعد من الدين يطبقوها وهذا ماحافظ على هذه الدوله اما اخوانى المسيحيين اول ناس سيقلبون عليهم هم المسيحيين انفسهم لانهم لن يستطيعوا قبول اى قرارات من اخوانهم لعدم وجود جذور تحكمهم وساعتها يكون المسلم افضل لان شريعتهم بتعم الاخرين اما شريعه المسيحين تخصهم فقط ويقلبون على بعض من غير زعل انظروا الى الدول العربيه التى يراساها اقباط وانتو تعرفوا
 

 

  مسلسل : 35   /   الراسل : يسرا   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 12:9 صباحاً


فى المشمش
مصر دولة اسلامية وحتفضل ان شاءالله اسلامية بس ممكن تحلموا وتصحوا على كابوس
 

 

  مسلسل : 34   /   الراسل : سيد خشبة   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 9:34 صباحاً


الاصلاح من يتولي
انا اري ان الاصلاح والذي يقدم برنامج انتخابي سليم وقابل للتحقيق بما يخدم الوطن فهو الانسب للرئاسة بغض النظر عن الديانة
 

 

  مسلسل : 33   /   الراسل : مصرية   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الأربعاء , 2 – 12 – 2009 الساعة : 1:8 صباحاً


كلنافى قاربواحد
ياجماعة اتقو الله انتوعايز ين جنازة تشبعو افيها لطم ونبقى لبنانتانية
 

 

  مسلسل : 32   /   الراسل : مصرى قبطى   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 11:43 مساءً


 
قبطى = مصرى
القبط هم أهل مصر جميعا
سواء مسلم ام مسيحى
 

 

  مسلسل : 31   /   الراسل : مسلم   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 11:12 مساءً


الدين لله والوطن للجميع .. ولكن تحت حكم إسلامي
الحمد لله الذي أنعم علي بنعمة الإسلام وجعلني من المسلمين

 

 

  مسلسل : 30   /   الراسل : هبه   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 11:12 مساءً


إصحوا شويه
يا جماعه أنا مسلمه أسكن ببيت وشارع مليئ بالمسيحيين أكثر من المسلمين، واللى المسيحيين بيعانوه المسلمين بيعانوه، يعنى الموضوع مش بالدين. تانى حاجه هو رأى الاخ فعلا صحيح اللى قال إنهم هايخلوكوا تخافوا من ترشيح مسيحي فتروحوا تجروا ترشحوا جمال، والمسيحيين موهومين كمان بالاخوان وبيحاول الحزب يصورلهم إن إحنا معاكم ، فهيروحوا بالتبعيه يرشحوا جمال. واللى بيقول خير سلف وبتنجان؟ كان أصلحها فى 30 سنه يا بيه، وكان قطع لسان أحمد ذل اللى بيقول إن الشعب فى رفاهيه وبحبوحه من العيش بدليل الزباله اللى ماليه الدنيا وإن الشعب بيتدلع؟
 

 

  مسلسل : 29   /   الراسل : مصرى مسيحى   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 10:39 مساءً


ما يلزمناش
أنا عايز أقول إن أحنا ما يلزمناش المنصب ده لأى مسيحى عشان دى كلها أهداف أرضية. إنما أحنا المسيحين أهدافنا هى سماوية
 

 

  مسلسل : 28   /   الراسل : الباكى الحزين   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 8:55 مساءً


الى متى نلعب بالنار
ان مصرنا عشنا فيها وعايشت قبلنا اجيال واجيال وصنعت حضاره وتاريخ يتحاكى به العالم اجمع وكل من يرى اثار الاوليين يقف وهو فى غايه الدهشه من الصانعيين وكل من يبداء قراءه كتاب يتضمن سيره الاوليين لايستطيع ان يغلقه قبل ان ياتى باخر سطر فيه من لذه الاحداث وعظمه من عاصروها وهم الاوليين اما نحن المصريين القائمين اليوم ماذا يسجل لنا التاريخ يسجل الخيبه للناس تتهم بعضها البعض عن طريق مستخدم لهم يحركهم نحوالنار التى تحرقهم حتى يقوم بتحقيق اهدافه واهداف شعبه ونحن نسير ولاندرى اين نحن فالمستخدم يقول لكل طرف انت صاحب هذه البلد وهذا غير صحيح فهى مصر التى علمتنا ان الدين لله والوطن للجميع وليس كما يدعى الاخوه المسحيين ان الاقباط هم اهل البلد الاصليين
فالمسلمون هم اقباط مسلمون لان قبطى يعنى مصرى فمن يدرس تاريخ مصر لابد ان يمر بالمراحل الاتيه
تاريخ مصر الفرعونيه
تاريخ مصر اليهوديه
تاريخ مصر المسحيه
تاريخ مصر الاسلاميه
تاريخ مصر المعاصر -الحديثه
فمن خلال قراءه احداث التاريخ يستطيع اى انسان ان يصل الى ان الاقباط الموجوده فى مصر الان هم المسلمون الذين اعلنوا اسلامهم بعد الفتح الاسلامى وايضا المسحيين الذين ظلوا على دينهم بعد الفتح الاسلامى والا يجب ان ياتى اليهود الذين كانوا فى مصر ويقول ان مصر بتاعت اليهود وان لما اتى المسيح الى مصر ترك المسحيين يعيشوا فى مصر ياريت لانسير وراء الاكاذيب التى قد تدمر هذا البلد
 

 

  مسلسل : 27   /   الراسل : بن ادم   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 8:27 مساءً


اذا لم تستحى فافعل ما شئت
فى الوقت الذى يستفتى فيه على اقامه الماءذن فى سويسرا ويرفض المسيحيين السوسريين ذلك وتظهر هذه المى فى هولندا وسوف تتبعها بقى الغرب المسيحى نجد من يطالب بان يكون رئيس مصر مسيحى وهذا ان دل فانما يدلل على مناخ الحريه التى يتمتع بها المسيحيين فى ظل الايلام
 

 

  مسلسل : 26   /   الراسل : سمير   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 7:34 مساءً


عيب كده
بلاش نسب فى بعض احنا اخوه
 

 

  مسلسل : 25   /   الراسل : اصيل    /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 7:30 مساءً


اشبعوا بيها بس اوعوا تزوروا كلو بالراحه الراحه
++++++++++++++
 

 

  مسلسل : 24   /   الراسل : مسيحى   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 7:26 مساءً


لماذا الخوف
اذا كنتم تثقون كل الثقه انه اذا ترشح مسيحى للرئاسه لم ينجح فلماذا الخوف اذا مجرد خوفكم يثبت اننا بترشيح مسيحى نخيفكم
 

 

  مسلسل : 23   /   الراسل : أحمد   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 7:21 مساءً


حقنا ضايع يابووووي
قبطي يعني مصري كلنا في الهوي سوا ما لناش حق في بلدنا عليه العوض ومنه العوض
 

 

  مسلسل : 22   /   الراسل : مصرية خالص   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 5:46 مساءً


ولي الشرف ان كمان
يسلم لسانك يااخ محمد قلت المفيد واللي فيه الكفاية
 

 

  مسلسل : 21   /   الراسل : مصرية خالص   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 5:39 مساءً


ليه كده
ليه كده بس ياباشمهندس حق ايه بس اللي انت عايزه
 

 

  مسلسل : 20   /   الراسل : محمد عبدالله ولى الشرف كله   /   الدولة : – – – –
تاريخ التعليق : الثلاثاء , 1 – 12 – 2009 الساعة : 5:32 مساءً


الى الاخ المهندس المسيحى
عجبت لقولك وتعليقك وكأنك ببلد تضطهد المسيحيون اليس افتراء ومنكم اكبر رجال الاعمال ومن شغلوا اعلى المناصب والوزارات ودرسوا وحصلوا على اعلى الشهادات وزادت عدد الكنائس بكل مكان وعشتم بأمن وامان لم يحظى بنصفه الاخوان وهم على مااتذكر مسلمون اليس افتراء ماتقول نحن نعيش معكم بمبدأ الرسول صلى الله عليه وسلم الامان والسلام ولكن ماذااقول لامثالكم ممايقولون غير مايعيشون هدفهم الفتنة لااكثر هدانا الله الى طريق الحق والاسلام ولى الشرف كله بأن اكون مسلم قولى معى اشهد ان لا الاه الا الله وان محمد عبد الله ورسوله
Advertisements
Tagged with:

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: